Hvad er en landing page?
En landing page kan have 2 betydninger, det kan både være et udtryk for den side din kunde kommer ind på som den første på din hjemmeside, men det kan også være en side man laver specifikt til en bestemt kampagne.
Uanset om det er den ene eller den anden, så er det utroligt vigtigt at den er lavet på en måde så den får dine besøgende til at blive nysgerrig, interesseret og have lyst til at kigge videre på din hjemmeside. Hvis din landing page er en del af en kampagne, kan man også sætte den op på en måde så man sælger direkte igennem sin landing page.
Et eksempel kunne være at jeg som webbureau gerne vil sælge nogle flere hjemmesider. Jeg laver derfor en kampagne på Facebook, og måske Google Ads i håb om at få en masse besøgende til at finde præcis min hjemmeside via annoncer. Jeg tilbyder måske:
Kodning af hjemmesider
Hastighedsoptimering af hjemmesider
SEO Optimering
Google Ads
Grafisk Design
Hvis man blot linker alle som ser ens reklame for hjemmeside design til ens forside er der relativt stor sandsynlighed for at en del af disse ryger fra, inden de overhovedet har taget et reelt kig på din hjemmeside.
Vi er blevet super dovne, og dine kunder gider ikke at skulle til at lede efter det de kom efter, de vil have det serveret på et sølvfad. Heldigvis er det intet problem, du laver bare en kampagne specifik landing page.
Sørg for at din landing page bruges præcist til det din annonce indikerede, og at du holder interessen hos dine besøgende.
Sæt gerne nogle Call to Action op, og måske en lille gratis version eller noget andet hvis de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Selvom din kunde ikke er klart til at købe lige nu, kan det sagtens være de skal bruge en hjemmeside inden for en nær fremtid, så kan du sørge for at være frisk i deres erindring via nogle gode nyhedsbreve som du sender ud løbende.
Det kan også være du kan motivere dine besøgende, ved at smide en timer på din landing page, og spille lidt på de psykologiske faktorer i at dette gode tilbud udløber altså lige om lidt. Du kan opsætte forskelige landing pages til samme tilbud, og eksperimentere lidt med hvad der virker bedst, på denne måde kan du måske øge din konverteringsrate.
Jeg har iøvrigt fundet en guide her til hvordan du laver den perfekte landingpage. Jeg kan godt afsløre på forhånd at det handler om at gøre det nemt for brugeren, motivere og engarere og så skal din side selvfølgeligt være lavet som Mobile friendly, eller mobile first da det er mere end halvdelen af dine besøgende som kommer fra en mobiltelefon.